مراسم یادبود
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز/۱۳۹۵
هفتادمین سال تولد مرتضی ممیز / ۱۳۸۵
اولین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۸۵
دومین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۸۶
سومین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۸۷
چهارمین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۸۸
پنجمین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۸۹
ششمین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۹۰
هفتمین مراسم یادبود مرتضی ممیز / ۱۳۹۱
هشتمین مراسم یادبود مرتضی ممیز/۱۳۹۲
نهمین مراسم یادبود مرتضی ممیز/۱۳۹۳
دهمین سالگشت مرتضی ممیز/۱۳۹۴
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز/۱۳۹۵
دوازدهمین سالگشت مرتضی ممیز/۱۳۹۶
سیزدهمین سالگرد مرتضی ممیز / ۱۳۹۷
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز / ۱۳۹۸


مراسم یازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز جمعه ۵ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
یازدهمین سالگرد بزرگداشت مرتضی ممیز، طراح و گرافیست بنام ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی – هنری ممیز با همکاری خانه هنرمندان ایران در حالی در این خانه برگزار شد که خیل عظیمی از هنردوستان و اهالی فرهنگ و هنر در آنجا حضور داشتند.
محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان)، امرالله فرهادی (پیشکسوت کاریکاتور و گرافیک)، استفان ری (کاردار فرهنگی سفارت سوئیس در تهران) و جمع دیگری از مقامات و اهالی فرهنگ و هنر از حاضران در این برنامه بودند.
همچنین لازم به ذکر است که امسال «مِلک ایمبودن» (طراح، گرافیست و عکاس سوئیسی) به عنوان مهمان ویژه این مراسم حضور داشت.
در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به افتخار آفرینی ممیز در ایران گفت: ممیز بیشترین تعداد نشان‌واره‌های متعلق به سازمان‌ها، نهادها و ادارات را طراحی کرده و همین امر و تربیت شاگردان بسیار و برجسته نشان می‌دهد او بسیار جلوتر از زمان خود می‌زیست.
وی تصریح کرد: همین حضور ‌پرشمار علاقه‌مندان در این مراسم بعد از گذشت ۱۱ سال از درگذشت این هنرمند، نشان دهنده حضور و زنده ماندن یاد وی در همه برهه های زمانی است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: به همین ترتیب یاد او ده‌ها
سال بعد نیز زنده خواهد ماند و هنرمندان برای گرامیداشت وی همچنان دور هم جمع می شوند.
در ادامه این مراسم مجید رجبی معمار در خصوص این شخصیت فقید عنوان کرد: به جد مرتضی ممیز در هنر ایران و معرفی آن به دنیا نقش بسیار مهمی داشت و همچنان بعد از گذشت یازده سال از فوت ایشان ذکرخیرشان باقی است. پرداختن به کارهای او در نگارخانه های خانه، موجب به وجد آمدن خیلی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اداره خانه هنرمندان ایران با همکاری هنرمندان و خرد جمعی گفت: جلوه این خرد جمعی در عملکرد خانه پیداست و به عنوان نمونه در مورد تئاتر شورای راهبردی تئاتر را تشکیل دادیم. همچنین در حوزه تجسمی نیز به جهت مشکلات برای انتخاب آثار، زمان های برگزاری نمایشگاه و … شورای راهبردی هنرهای تجسمی، متشکل از انجمن های مختلف هنرهای تجسمی را از دو‌ماه قبل تشکیل دادیم.
در بخش دیگری از این مراسم «استفان ری» کاردار فرهنگی سفارت سوئیس در ایران نیز که به مناسبت حضور ملک ایمبدن طراح و گرافیست سوئیسی در این مراسم حاضر بود و با اشاره به اهمیت ممیز گفت: حضور ایمبدن نشان دهنده رابطه خوب طراحان ایرانی و سوئیسی از دیرباز است.
وی با اشاره به سفر گرافیست‌های سوئیسی به ایران گفت: تهران جایگاه بسیار مخصوصی بین طراحان گرافیک دارد و اگر خودم طراح بودم، قطعا به تهران سفر می‌کردم زیرا به اندازه کافی اتفاقات جالب در این شهر می افتد که بتوان از آن ایده‌های خوب گرفت.
وی با ابراز امیدواری در مورد سفر طراحان ایرانی به سوئیس گفت: به شدت مشتاقم تا آثار ممیز را که از آنها در گالری‌های خانه هنرمندان رونمایی می شود، ببینم.
پس از وی «ملک ایمبدن» سوئیسی به عنوان مهمان ویژه این برنامه حاضر شد و با اشاره به ملاقات‌هایی که با ممیز داشته است، بیان کرد: اولین بار ممیز را در شهری در فرانسه به همراه بسیاری دیگر از طراحان ایرانی دیدم و به شدت تحت تاثیر روحیه او قرار گرفتم و در همین دیدار نیز چند عکس از او انداختم.
وی افزود: دیدار بعدی یکسال قبل از درگذشت ممیز در تهران و در حین بیماری او بود و پس از آن زمانی که وی درگذشت به شدت غمگین شدم. اما در همان سفر نیز از او عکس هایی گرفتم که بعدها بر اساس این عکس ها سه پوستر برایش طراحی و منتشر کردم.
این گرافیست و عکاس سوئیسی یادآور شد: ممیز تنها گرافیستی خلاق و برجسته نبود؛ بلکه انسان بزرگی بود که قلبی مملو از محبت داشت.
پس از این مراسم از سه نمایشگاه آثار مرتضی ممیز، پدر گرافیک ایران در نگارخانه های ممیز، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ مجموعه هایی که یکی از آن ها تنها به اتودهای وی اختصاص دارد و در بخش دیگر نیز نمایشگاهی از آثار ایمبدن و شاگردانش به نمایش گذاشته شد.

1623 4 56 7 8 9 1012 13 14 15 11