اخبار
خبرهای پیشین
.مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیزبرگزار شد
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان برگزار شد
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان
پوستر مرتضی ممیز در عطف کتاب تاریخ گرافیک جهان
نمایشگاه آثار تصویرسازی و دفتر اتودهای استاد مرتضی ممیز در دانشگاه گیلان
سیزدهمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
نمایشگاه توما او-مارشان
سیزدهمین سالگرد مرتضی ممیز
بنیادی متراکم در یک انسان
۴ شهریور زادروز مرتضی ممیز
هلموت اشمیت (۲۰۱۸ – ۱۹۴۲)
چاقوها – اثر مرتضی ممیز
گنج و گستره /۱۳۵۵
هولگرماتیس طراح گرافیک برجسنه و مشهور آلمانی
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز برگزار شد
استیکر برای شبکه های اجتماعی با تصویرسازی های مرتضی ممیز
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز
فراخوان
در ستایش عباس کیارستمی برگزار شد
در ستایش زندگی عباس کیارستمی
هفته گرافیک کیش
اودرمات، طراحِ خودآموخته
بن باس، نماد دیزاین هلندى
بن باس ۱۹۳۰- ۲۰۱۷
ژان روبرت (۲۰۱۶-۱۹۴۵)
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز برگزار شد
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز
یک روز ویژه با ملک ایمبودن
عباس کیارستمی
پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران
سالنامه دبیرستان مهیار
سال نو مبارک
خداحافظ رفیقِ* شورشی!
دهمین سالگشت مرتضی ممیز
دهمین مراسم یاد بود مرتضی ممیزدرکرمان
پوسترهای نیکلاس تراکسلر
یک روز ویژه از نزدیک با کاری پیپو
ساده، قوی و شفاف
نهمین سالگشت مرتضی ممیز
روز مرتضی ممیز
در ستایش ماسیمو وینیلی
گفتگو با ابراهیم حقیقی
گفته های امرالله فرهادی دربار ه ی دیوار نوشته های انقلاب
چهارم آذر ماه هشتمین سالگرد رفتن مرتضی ممیز
گزارش نشست یک روز ویژه با «مرتضی ممیز» از نزدیک
هشتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
سلام همسایه
مرتضی ممیز و نورالدین زرین کلک
روی جلدهای مرتضی ممیز
روزی روزگاری ممیز
به یادِ گی شوکارت
پوستر یادبود مرتضی ممیز
گزارشی از کارگاه کیکوفارکاس
کارگاه طراحی پوستر با کیکو فارکاس
هفتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
برنامه کامل هفتمین سالگشت مرتضی ممیز

بن باس، نماد دیزاین هلندى
۱۳۹۵/۱۱/۰۶

بن باس طراح گرافیک، عضو افتخارى انجمن طراحان گرافیک هلند، عضو هلندى اتحادیه بین المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی) از سال ۱۹۸۷ و پرزیدنت هلندی ای.جی.آی از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵ ،در ۳ ژانویه ۲۰۱۷ و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.وی که به گفته خودش، از نویسندگى و تألیف وارد حوزه دیزاین شده بود، در سال های اوج شکوفایی توتال دیزاین ـ یکى از اولین استودیوهای دیزاین چندمنظوره در هلند و یکی از مهم‪‌ترین‪‌ها در اروپا در دهه‪‌‌هاى شصت و هفتاد میلادی ـ مدیریت آن را بر عهده داشت. او در انستیتوى هنرهاى کاربردى آمستردام و آکادمی ریتویلد تحصیل کرده بود که ویم کراول، طراح هلندی استادش بود. او کار خود را به‪‌عنوان کپی‌رایتر در شرکت آهرند آغاز کرد و در سال ۱۹۶۳به توتال دیزاین پیوست و نقش مهمى در حیات این مجموعه به‪‌عهده داشت. علاوه بر ویم کراول، بنیو ویسینگ، فریزو کرامر و برادران شوارز از دیگر شرکاى توتال دیزاین بودند که بن، دو دهه با آن‪‌ها همکارى داشت. او به‪‌واسطه شخصیت ویژه و تجارب کارى‪‌اش، بیش از بقیه شرکا در توتال دیزاین ماند ونقش تأثیرگذار خود را به‪‌عنوان مدیر مجموعه ایفا کرد. با حضور و مدیریت او درطی بیست‌و‌هشت سال، درآمد مجموعه در مقابل طراحى‪‌هاى تجربى، کم‪‌درآمد و هزینه‪‌ساز به تعادل رسید. طراحی او برای سفارش‪‌دهندگان تجارى همچون راندشتاد و آهرند از ماندگارترین نمونه‪‌هاى دیزاین در نیمه دوم قرن بیستم است.

از آثار ماندگار او می‌توان به طراحی هویت بصری شهرداری درونتن در سال ۱۹۷۵ اشاره کرد. بن علاوه بر این‪‌که یک طراح گرافیک بود، در نویسندگی نیز بسیار توانا بود. او همچنین در نقش کپی‪‌رایتر، ژورنالیست، معلم، عکاس، مدیر و بنیانگذار مجموعه آرشیو طراحى گرافیک هلندى به فعالیت پرداخت. «یک عمر دیزاین»، کتابی‌ست که درک فان گینکل و پاول هفینگ درباره‌ی کارهای او به دو زبان انگلیسی و هلندی و در سال ۲۰۰۰ توسط انتشارات بی.آی.اس به‌چاپ رساندند. شخصیت چندوجهى او تا آخرین روزهای زندگى از او انسانى تلاشگر و خستگى ناپذیر ساخت.

بن در سال ۲۰۰۷ کتاب مبسوطى به نام «طراحی گرافیک از ۱۹۵۰» را با همکارى همسرش الى منتشر کرد که تاریخ مصور و کاملى از آثار اعضای اى جى آى از سال ١٩۵٠ تا ۲۰۰۶ است. این کتاب علاوه بر معرفى اعضا، حاوى مقالاتی مفید درباره تأثیرگذارترین طراحان این اتحادیه (از جمله مقاله‌ی مرتضى ممیز به قلم آلن لوکرنک) است. در شروع کتاب او این مجموعه را به اعضایى تقدیم کرده که با دنیاى ما وداع کرده‪‌اند‪.

کتاب «تی دی ١٩٧٣ – ١٩۶٣» اشاره به یک دهه نقش پیشگام توتال دیزاین دارد که در سال ۲۰۱۶، بن توانست آن را توسط انتشارات یونیت تجدید چاپ کند. اولین نسخه‪‌ی این کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر و بلافاصله فروخته شده بود. آرشیو پُربار و ذهن پویای او بود که امکان ثبت چنین مجموعه‪‌ای را میسر ساخت. بن قبل از مرگش نوشته‌ی مونوگراف شریک و دوست طراحش بنیو ویسینگ را به اتمام رساند‪.

هیئت تحریریه‌ی مجله نشان افتخار داشت که از حمایت و مشاوره بن باس برخوردار بود.مقاله‌اش باعنوان «حروف بهمنزلهی بخش مهمی از کار» درشماره ۱۴، تابستان وپاییز ۱۳۸۶ به چاپ رسید.

در سال ١٣٨۵ نیز جامعه طراحان گرافیک ایران این امکان را داشت که به دعوت بنیاد ممیز و براى اولین سالگرد درگذشت مرتضى ممیز  نمایشگاهى از مجموعه‪‌ى طراحى‪‌هاى نشانه‪‌هاى تجارى و پوسترهای بن را در خانه هنرمندان ایران برپا سازد؛ مجموعه‪‌ای که نمایانگر آثار یکی از وارثان دوران مدرنیسم و نماد دیزاین هلندى بود. جای بن در جمع ما بسیار خالی خواهد بود.

*متن از مجید عباسی _ عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک (AGI)

 .ben bos

بن باس، عکس از اندرو جی هابس (استودیو سپاین، لندن)

1نشانهی آهرند، ۱۹۶۶

2

نشانهی مشاورین نیروی انسانی راندشتاد،۱۹۶۶

3

نشانهی مشاورین نیروی انسانی راندشتاد، ۱۹۶۶