اخبار
خبرهای پیشین
.مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیزبرگزار شد
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان برگزار شد
بزرگداشت مرتضی ممیز در اصفهان
پوستر مرتضی ممیز در عطف کتاب تاریخ گرافیک جهان
نمایشگاه آثار تصویرسازی و دفتر اتودهای استاد مرتضی ممیز در دانشگاه گیلان
سیزدهمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
نمایشگاه توما او-مارشان
سیزدهمین سالگرد مرتضی ممیز
بنیادی متراکم در یک انسان
۴ شهریور زادروز مرتضی ممیز
هلموت اشمیت (۲۰۱۸ – ۱۹۴۲)
چاقوها – اثر مرتضی ممیز
گنج و گستره /۱۳۵۵
هولگرماتیس طراح گرافیک برجسنه و مشهور آلمانی
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز برگزار شد
استیکر برای شبکه های اجتماعی با تصویرسازی های مرتضی ممیز
دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز
فراخوان
در ستایش عباس کیارستمی برگزار شد
در ستایش زندگی عباس کیارستمی
هفته گرافیک کیش
اودرمات، طراحِ خودآموخته
بن باس، نماد دیزاین هلندى
بن باس ۱۹۳۰- ۲۰۱۷
ژان روبرت (۲۰۱۶-۱۹۴۵)
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز برگزار شد
یازدهمین سالگشت مرتضی ممیز
یک روز ویژه با ملک ایمبودن
عباس کیارستمی
پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران
سالنامه دبیرستان مهیار
سال نو مبارک
خداحافظ رفیقِ* شورشی!
دهمین سالگشت مرتضی ممیز
دهمین مراسم یاد بود مرتضی ممیزدرکرمان
پوسترهای نیکلاس تراکسلر
یک روز ویژه از نزدیک با کاری پیپو
ساده، قوی و شفاف
نهمین سالگشت مرتضی ممیز
روز مرتضی ممیز
در ستایش ماسیمو وینیلی
گفتگو با ابراهیم حقیقی
گفته های امرالله فرهادی دربار ه ی دیوار نوشته های انقلاب
چهارم آذر ماه هشتمین سالگرد رفتن مرتضی ممیز
گزارش نشست یک روز ویژه با «مرتضی ممیز» از نزدیک
هشتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
سلام همسایه
مرتضی ممیز و نورالدین زرین کلک
روی جلدهای مرتضی ممیز
روزی روزگاری ممیز
به یادِ گی شوکارت
پوستر یادبود مرتضی ممیز
گزارشی از کارگاه کیکوفارکاس
کارگاه طراحی پوستر با کیکو فارکاس
هفتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
برنامه کامل هفتمین سالگشت مرتضی ممیز

هشتمین یادبود مرتضی ممیز برگزار شد
۱۳۹۲/۰۷/۰۹

عصر روز پنج شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ مراسم گرامی داشت یاد و خاطره ی استاد «مرتضی ممیز» در سالن استاد ناصری ـ خانه ی هنرمندان برگزار شد.
مراسم نکوداشت سالگرد درگذشت مرتضی ممیز هر ساله با حضور یک طراح گرافیک خارجی همراه است که امسال در هشتمین سالگرد درگذشت ممیز نیز «صادق قره مصطفی» طراح ترکیه ای حضور داشت و آثارش به نمایش درآمد.
این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، سفرای کشورهای ترکیه، اروگوئه و برزیل و هنرمندانی چون غلامحسین نامی، ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی و … همراه بود.
اجرای این مراسم را امرالله فرهادی از طراحان گرافیک پیشکسوت ایران بر عهده داشت که از انوشیروان ممیز خواست به عنوان میزبان این مراسم سخن بگوید.


انوشیروان ممیز درباره تغییر زمان برگزاری مراسم نکوداشت سالگرد درگذشت مرتضی ممیز توضیح داد: برخلاف هر سال که بنیاد ممیز آذرماه این مراسم و نمایشگاه را برپا می کرد، امسال قرار شد کمی نزدیک به زمان تولد مرتضی ممیز که ۴ شهریورماه است، این مراسم برگزار شود اما به دلیل تعطیل بودن مراکز دانشگاهی و آموزشی، این زمان به نزدیک ترین تاریخ ممکن تغییر یافت و اکنون شاهد برپایی این مراسم هستیم.
او نمایشگاه امسال را شامل دو بخش عنوان کرد و گفت: در بخش اول آثار طراحی «صادق قره مصطفی» طراح گرافیک کشور ترکیه و از دوستان مرتضی ممیز به نمایش گذاشته می شود که شامل گزیده ای از آثار او با عنوان «سلام همسایه» است. در بخش جنبی این نمایشگاه نیز منتخب آثار طراحان گرافیک ایران به نمایش گذاشته شده است که این آثار از جمله برگزیدگان جشنواره ها و رویدادهای مختلف طراحی گرافیک در سطح ملی و بین المللی بوده اند. ادامه این مراسم به سخنان مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اختصاص داشت. سرسنگی در سخنانش به نقش تأثیرگذار مرتضی ممیز در رشد و تعالی هنر طراحی گرافیک ایران اشاره کرد و گفت: دوران طلایی گرافیک ایران مرهون استادان برجسته این هنر به ویژه مرتضی ممیز است که در دوران حیاتش هم در زمینه خلق آثار هنرمندانه و هم در زمینه تربیت و آموزش هنرجویان تلاش کرد و امروز برپایی این مراسم به منظور پاسداشت همه هنرمندان گرافیک ایران است که در راستای رشد و تعالی این هنر تلاش کرده و تأثیرگذار بوده اند. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از سخنانش به رشد نامتوازن هنرها در کشور اشاره داشت و گفت: متأسفانه برخی از هنرها آن طور که شایسته و بایسته است مورد توجه قرار نگرفته و گرافیک هم یکی از این رشته هایی است که علیرغم داشتن هنرمندان بزرگ و صاحب نام در عرصه ملی و بین المللی، مظلوم واقع شده است و توجه به این حوزه از هنر متناسب با شأن و منزلت آن ها نبوده است.
سرسنگی نیز به مشکل تأمین محلی برای موزه آثار طراحان گرافیک ایران اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که به این مشکل طراحان گرافیک ایران نیز توجه شود. سرسنگی در ادامه با تأکید بر توجه به همه رشته های هنری به طور متوازن و هماهنگ گفت: اگر درحوزه سینما لازم است که سازمان سینمایی داشته باشیم تا به رشد لازم در این زمینه برسیم، در کنار آن باید به دیگر هنرها نیز توجه داشت به طور مثال هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر با رشد متوازن همراه نبوده اند. او افزود: سه حوزه بزرگ هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی زیر مجموع یک معاونت اداره می شوند در حالی که سینما به تنهایی در یک سازمان عریض و طویل به آن رسیدگی می شود و همیشه نیز با حاشیه و جنجال همراه بوده است در حالی که اگر به طور مثال درصدی از بودجه آن به بخش هنرهای تجسمی اختصاص می یافت شاهد آثار برجسته ای در سطح بین المللی بودیم. سرسنگی ابراز امیدواری کرد که با حضور مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد به موضوع رشد متوازن همه هنرها توجه شود. در ادامه این مراسم همچون رسم هر ساله پیام «افسانه ممیز» همسر زنده یاد مرتضی ممیز خوانده شد. افسانه ممیز در پیام خود به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت ممیز نوشته بود:
«سالهای عمر مانند صفحات کتاب ورق می خورند و می گذرند و با آخرین ورق کتاب عمر بسته می شود. این که قطر کتاب چقدر است و چند صفحه داشته باشد، دست ما نیست، اما محتویات کتاب دست ماست. عده ای عمر طولانی می کنند و کتاب عمرشان قطور است، ولی صفحات آن همه شبیه به هم است که اغلب این طور است. اینها بعد از رفتنشان به تدریج از خاطره ها رفته و فراموش می شوند. انسان های خاصی هم هستند که یاد و نقش و اثرگذاری شان و اهمیت زحماتی که کشیده اند، بعد از رفتنشان نه تنها کم رنگ نمی شوند که پررنگ تر می شود. حضور صمیمانه و همراهی دلگرم ک ننده شما دوستان عزیزم در این مراسم سالیانه و یا هر هر اتفاقی که نام «مرتضی ممیز» در میان باشد، تأیید این باور من است. امسال دوست عزیز و هنرمند صاحب نام کشور همسایه ترکیه، اقای صادق قره مصطفی با ما هستند. امیدوارم که از هر لحظه حضورشان استفاده کنید.»

در ادامه ی برنامه،علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانش گفت: مرتضی ممیز در هنر کشور ما سرمایه بزرگی بود که البته سرمایه وزین او در هنر ایران به جا مانده است و به  این آثار او افتخار می کنیم. معاون امور هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم برقراری ارتباطات جهانی در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: چرا باید از این که فرهنگ و هنر خودمان را به جهانیان عرضه کنیم، واهمه داشته باشیم این در حالی است که جهانیان افراد کوچکی را به عنوان افتخارات خود به دنیا معرفی می کنند و ما از معرفی بزرگان هنر خود در دنیا واهمه داریم. مرادخانی تأکید کرد: یکی از وظایف معاونت هنری جهانی کردن هنر ایران است و این که بتوانیم به درستی هنر و هنرمند ایران را به دنیا معرفی کنیم. او با  اشاره به مشکلاتی که هنر و هنرمندان ایرانی با آن مواجه اند گفت: مشکلات ما زیاد است اما ما به عنوان متولی این حوزه باید به کمک شما هنرمندان تلاش کنیم تا شایستگی هنر و هنرمندان ایرانی را بروز و ظهور دهیم و به راهکاری در این زمینه برسیم تا از بن بستی که خودمان به دست خود ساخته ایم رهایی یابیم. مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد را همچون فیل در داستان مولانا دانست و گفت: هر کسی بخشی از این معاونت را دید و  تصور کرد در حالی که واقعیت آن متفاوت از این تصورات  است. معاون امور هنری وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به گستردگی هر یک از سه حوزه هنر تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ابراز امیدواری کرد که بتوان در هر سه حوزه توسعه متوازن را داشته باشیم. مرادخانی مشکلات معاونت هنری و مطالبات هنرمندان از این معاونت را بر دو گونه برشمرد و گفت: برخی از مطالبات هنرمندان از معاونت هنری اقتصادی است که با اختصاص بودجه می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد و به مطالبات هنرمندان پاسخ گفت اما بخشی از مطالبات هنرمندان هم عاطفی است چرا که بسیاری از این هنرمندان حرفهایشان شنیده نشده است و باید تلاش کنیم که اول حرف های هنرمندان را خوب بشنویم.
مرادخانی در ادامه هفته های فرهنگی ایران در دیگر کشورها را یکی از راه های معرفی فرهنگ و هنر ایران در جهان عنوان کرد و گفت: ما می توانیم تلاش کنیم که این معرفی جهانی به شکل شایسته صورت گیرد در حالی که در هفته های فرهنگی ایران در دیگر کشورها با وجود صرف هزینه های بالا، آثار درخور و  شایسته ای از فرهنگ و هنر ایران ارائه نمی شود. معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به شعر سهراب سپهری گفت: من معتقدم که باید چشم ها را شست و جور دیگر باید دید و امیدوار هستم که با نگاه دقیق و موشکافانه بتوانیم به موفقیت های بهتر و شایسته تری در دنیا دست پیدا کنیم. او همچنین استمرار بنیاد مرتضی ممیز و جامعه طراحان کشور را در برگزاری مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز ستود و درباره خواسته جامعه طراحان گرافیک کشور برای راه اندازی موزه گرافیک ایران گفت: ما شاهد تلاش شما برای راه  اندازی موزه گرافیک ایران هستیم و در این زمینه نیز با شهرداری تهران رایزنی هایی صورت گرفته است که امیدوار هستیم به نتیجه برسد.
پس از آن ابراهیم حقیقی طراح گرافیک کشورمان درباره مرتضی ممیز و صادق قره مصطفی سخن گفت. ابراهیم حقیقی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به رشد و پیشرفت هنر گرافیک در ایران گفت: بیش از ۸ سال است که این اتفاق در گرافیک ایران می افتد.
گرافیک ایران سه مرحله کاشت، داشت و برداشت را پشت سر گذاشته است. با آغاز طراحی کتاب هفته، تحصیل در رشته گرافیک و راه اندازی رشته گرافیک در دانشگاه به همت مرتضی ممیز، حرکت رو به شتاب این هنر در ایران آغاز می شود. اینها از کاشته های مرتضی ممیز بود و در مرحله بعد که به همت او انجمن طراحان گرافیک ایران تأسیس شد، به مرحله «داشت» در هنر گرافیک ایران رسیدیم و اتفاقاتی که در این ۸ سال در هنر گرافیک ایران افتاده است، در واقع برداشت های ما از این هنر است.
حقیقی با انتقاد از برخی نوشته ها در وصف روحیات اخلاقی مرتضی ممیز گفت: کسانی بودند که این اواخر از اخلاق تند مرتضی ممیز نوشته بودند و به بدخلقی های او سر کلاس اشاره کرده بودند، بدخلقی او نه به دلیل دعوی شخصی بلکه به دلیل حساسیت او نسبت به مسائل آموزشی بود. آموزش حرفه ای گرافیک در ایران از کاشته های مرتضی ممیز است و آن چه امروز داریم در جهت نیاز امروز شماست که از طریق انجمن در اختیارتان قرار می گیرد.
وی افزود: انجمن طراحان گرافیک ایران با ۱۲۰۰ عضو حرفه ای که از این را ارتزاق می کنند، در این چند سال حضور ملی و بین المللی داشته است که نتیجه کنار هم بودن اعضای این انجمن است.
حقیقی تأکید کرد: خواسته های ما زیاد نیست بلکه بیشترین خواسته ما این استه که از ما کمک بخواهید و نگذارید چوب لای چرخ هنرمندان بگذارند. در این ۱۵ ساله انجمن گرافیک نشان داد که پرکارترین انجمن در ایران و حتی به جرأت در خاورمیانه بوده است. حقیقی در ادامه سخنان خود درباره صادق قره مصطفی هنرمند ترکیه ای که در این مراسم حضور داشت گفت: صادق قره مصطفی از دوستان مرتضی ممیز بود، حدود ۵ بار به ایران سفر کرده است و بسیاری اوقات طراحان گرافیک ایران را در بی ینال ها و مراسم های مختلف همراهی کرده است. او در دانشگاه معمار سنان ترکیه درس خوانده و همان جا تدریس می کند.او بنیانگذار آموزش گرافیک در استانبول بوده و ۴۶ جایزه برای فعالیت های خود دریافت کرده است. او از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ به عنوان نایب رئیس شورای بین المللی طراحان گرافیک (ایکوگرادا) حضور داشته است.
حقیقی گفت: صادق را مرتضی ممیز به ما معرفی کرد. ارتباط جهانی یکی از مسائلی بود که ممیز همیشه به آن فکر می کرد و با تأسیس انجمن طراحان گرافیک نیز به این موضوع توجه داشت و معرفی صادق قره مصطفی یکی از اتفاقات خوب برای طراحان ایرانی بود.
وی افزود: از سال ۱۹۹۸که صادق قره مصطفی به ایران آمد دوستی های ما آغاز شد. من کاری ندارم که صادق در دانشگاه معمار سنان ترکیه معلم خوبی هست یا نیست که البته هست، کاری ندارم که در مدیریت این دانشگاه فعال است یا نیست که البته هست، کاری ندارم کارنامه مختصر او زیاد موفقیت آمیز نبوده یا بوده که البته بوده، حضورش در ایکوگرادا و نمایشگاه ها و بی ینال های بین المللی چه اندازه خوب بوده یا نبوده که البته بوده است، اما یکی از خصلت های مرتضی ممیز که صادق هم آن را داراست، دوستی و انسانیت و رعایت انسان معاصر است.
این طراح گرافیک ایران در ادامه تأکید کرد: خوشحالم که نام پوستری که صادق طراحی کرد (سلام به همسایه) برای این نمایشگاه انتخاب شد چرا که ما دو کشور فرهنگ نزدیکی داریم و در فرهنگ ما گفته می شود که همسایه از همسایه خبر دارد. حقیقی در ادامه گفت: در تمام غم ها و شادی ها همسایه ها شریک هستند و ما هر گاه در هر اتفاقی در حوزه گرافیک نیاز به همراهی صادق مصطفی داشتیم، به راحتی با یک ایمیل و یک تلفن ساده با ما همراهی می کرد. ما یک دوست و برادر نزدیک داریم که به ما نه نمی گوید و سفره ما را با حضورش رنگین می کند.
ابراهیم حقیقی در خاتمه گفت: دوستی و انسانیت صادق قره مصطفی بیار مهمتر از کارنامه درخشان اوست و ما از بابت پذیرفتن دعوت ما از ایشان تشکر می کنیم.

ادامه این مراسم به سخنان صادق قره مصطفی هنرمند ترکیه ا ی اختصاص داشت که در آغاز به ارائه گزارشی از فعالیت حرفه ای خود پرداخت و گفت: از ۴۵ سال قبل تاکنون به عنوان طراح گرافیک فعالیت دارم و هنوز هم احساس روزهای اول کارم را دارم.
قره مصطفی با اشاره به تغییر و تحولات جهان در طول ۴۵ سال گذشته از جمله گرم شدن زمین، آلودگی ها، برداشته شدن دیوار بزرگ برلین، جنگ ها، کشتار مردم مناطق مختلف جهان و …گفت: با وجود همه تحولات منفی، رشد تکنولوژی و ارتباطات نیز از جمله نکات مثبت تحولات ۴۵ سال اخیر بوده است و طراحی گرافیک نیز توانسته جای خود را در این تغییرات جهانی پیدا کرد به طوری که اکنون از حالت ۲ بعدی خارج شده و به صورت ۴ بعدی درآمده است.
قره مصطفی در ادامه سخنان خود به مجموعه آثاری که در طول ۴۵ سال فعالیت هنری خود خلق کرده اشاره کوتاهی داشت و درباره آن ها با نمایش تصاویری توضیح داد.
بخش بعدی این مراسم، افتتاح نمایشگاه آثار منتخب صادق قره مصطفی و نمایشگاه آثار منتخب تعدادی از طراحان گرافیک برگزیده در نمایشگاه ها و بی ینالهای ملی و بین المللی بود که با حضور هنرمندان، سفرای کشورهای مختلف و مسئولان فرهنگی و هنری کشور گشایش یافت.


تصاویر و گزارش از – خبرگزاری فارس